כיצד השנים הראשונות והמעצבות של ילדים משפיעות על עתידם?

29.12.2018
    1. מדוע חשוב כל כך לחקור דווקא את הגיל הרך?
      יוסי שביט
      מחקרים בין-לאומיים רבים מלמדים שלסביבה שילדים נחשפים אליה בשנים הראשונות לחייהם נודעת חשיבות קריטית להתפתחות המוח, מערכת העצבים, המיומנויות הקוגניטיביות והלא-קוגניטיביות והאישיוּת. השפעות שליליות במהלך ההיריון והגיל הרך כמו לחץ יכולות לשבש את התפתחות הילד. נוסף על כך, ילדים למשפחות מרקע חברתי-כלכלי נמוך עשויים לסבול ממחסור בגירוי חושי, הזמין לילדים מרקע חברתי-כלכלי גבוה יותר.
      ואולם הדבר המדאיג ביותר הוא שאי השוויון שנוצר בתחילת החיים ממשיך להתרחב בהמשך החיים, עם התפתחות הילדים, ועשוי להשפיע על מהלך חייהם. לכן עלינו להבין מה מתרחש במהלך תקופת הזמן הקריטית הזאת בהתפתחות הילד.
      1. כיצד בדיוק אתה מגדיר את הגיל הרך? על אילו גילאים מדובר?
        ככלל, הספרות על ההתפתחות בגיל הרך מתייחסת לגילאי לידה עד 5. אולם השנים הללו אינן הומוגניות. מחקרים מראים שבאלף הימים הראשונים לחיים (מתחילת ההיריון ועד גיל שנתיים) ההתפתחות הפיזית והקוגניטיבית מהירות הרבה יותר מאשר בשנים שלאחר מכן שבמסגרת הגיל הרך (עד גיל 5). על כן אנו מבחינים במחקר שלנו בין השפעת הגורמים הסביבתיים בתקופת הזמן הראשונה לבין השפעתם בגיל 3–5.
      1. אילו נושאים בתחום ההתפתחות בגיל הרך אתה וצוות החוקרים שלך מתכננים לחקור?
        הצוות שלי ואני חוקרים את הקשר בין כמה גורמים בתקופת הגיל הרך לבין הישגים עתידיים. גורמים אלו כוללים בין השאר מצב חברתי-כלכלי ועוני, חינוך קדם-יסודי ואיכותו, גודל המשפחה, והשתתפות ההורים בכוח העבודה. בעתיד אנו מתכננים לחקור גם את ההשפעה של סגנונות הורות שונים. מחקרים שנעשו במדינות אחרות הראו שלסגנון הורות, כגון כמות תשומת הלב, החשיפה לגירויים, הדרישות והתמיכה שהורים מעניקים לילדיהם יש השפעה על ההתפתחות בילדות בכלל, ובגיל הרך בפרט.
      1. מה אתם מקווים להשיג במחקר בתחום הזה?
        באמצעות המחקר אנו מקווים להבין מהם הגורמים הסביבתיים המשפיעים בגיל הרך ובתקופת חיי העובר וכיצד הם משפיעים על התוצאות בהמשך החיים, כמו הישגים לימודיים. הבנת הגורמים הללו עשויה לסייע בבניית בסיס לקידום מדיניות לצמצום אי השוויון בישראל, על ידי בניית תוכניות והתערבויות שיתמודדו עם הגורמים הסביבתיים בחיי העובר ובגיל הרך.

פוסטים אחרונים

הכירו את ג'ים אנג'ל, יו"ר הדירקטוריון החדש של מרכז טאוב

28.07.2021

ג'ים אנג'ל הוא מומחה לשימור סביבתי בעל ניסיון רב-שנים בתמיכה במאמצים להגנה על נופים ברחבי העולם ובמאבק בשינוי האקלים. הוא

קראו עוד >
  • צוות מרכז טאוב

הטנגו של מדיניות משרד החינוך לצמצום פערים לימודיים וחברתיים באמצעות העדפה מתקנת

06.03.2016

הסיבה לשם המוזר של הרצאתי היא הדמיון הרב בין מדיניות הממשלה בנושא צמצום הפערים הלימודיים וחברתיים "שני צעדים קדימה, צעד

קראו עוד >
  • נחום בלס

מחשבות ראשוניות לקראת דיונים על רפורמה בחינוך העל-יסודי

01.07.2021

במבט ראשון נראה כי בריאיון שהעניק יו"ר ארגון המורים רן ארז לדה מרקר (27.6.21) הוא דוחה מכול וכול את הרעיונות

קראו עוד >
  • נחום בלס

משבר הקורונה והשפעתו על מערכות חינוך: תובנות ראשונות

10.05.2021

פרופ' אנדריאס שלייכר הוא מנהל לענייני חינוך ומיומנויות ויועץ מיוחד לענייני מדיניות חינוך למזכיר הכללי של ה- OECD , ועומד

קראו עוד >
  • צוות מרכז טאוב