יוסי שביט, חוקר ראשי וראש תוכנית מדיניות החינוך במרכז טאוב, מנסה בשנים האחרונות להפנות את תשומת הלב אל ההתפתחות בגיל הרך. הנושא ראוי לבחינה במיוחד בישראל, שבה רמת השכלה גבוהה מצד אחד ואי שוויון בהכנסה מאידך. מחקרים שנעשו במדינות אחרות הראו על קשר בין מצב חברתי-כלכלי והתפתחות בגיל הרך, אך הנושא טרם נחקר כראוי בישראל.
בינואר 2017 הציג פרופ' שביט את הנושא בפני בכירים במשרד ראש הממשלה, ביחד עם חוקרים נוספים מהמרכז. הפגישה עוררה התעניינות רבה, ולאחריה נקבעה פגישה נוספת, הפעם עם אודי פראוור, ראש האגף לתכנון מדיניות במשרד ראש הממשלה. כמה חודשים לאחר מכן הציג שביט את הנושא בפני קבוצה מכובדת נוספת – יועציו הבכירים של הנשיא ריבלין. לפני כחודש הציגו שביט ונחום בלס, חוקר ראשי בתחום החינוך במרכז טאוב, את הנושא בפני ועדת החינוך, תרבות וספורט של הכנסת בראשות ח"כ יעקב מרגי.

חוקרי מרכז טאוב בפגישה עם חבר הכנסת מרגי
הפגישה הפנתה את הזרקור אל חוסר המידע שיש על נושא ההתפתחות בגיל הרך והקשר בינו ובין הישגים בגיל מאוחר יותר, ובין אי השוויון בחינוך בישראל. מרכז טאוב מחויב להעלות את הנושא בפני קהילת המחקר בישראל ועובד כדי למלא את הפער ולהכיר את המחקר החדשני שנעשה בעולם בתחום.
ברוח זו, הוועידה השנתית ע"ש סינגר של מרכז טאוב ב-2017, שאורגנה על ידי שביט ובלס, שמה את הנושא בחזית וכללה שתי הרצאות מפי מומחים בינלאומיים בתחום. הראשון שבהם הוא זוכה פרס נובל ג'יימס הקמן (שהוא גם חבר בוועדה הבינ"ל המייעצת של מרכז טאוב), מומחה עולמי בנושאי אי-שיוויון, מוביליות חברתית ואפלייה. הקמן דיבר על הקשר בין עוני, לחץ והתפתחות בגיל הרך (לסרטון באנגלית). פרופ' דלטון קונלי, שהמחקר שלו בוחן כיצד מעמד חברתי-כלכלי עובר בין הדורות, דיבר על הקשר בין ביולוגיה, סביבה, ואי-שיוויון במערכת החינוך (לסרטון באנגלית). בין משתתפי המושב האחרון בכנס, שעסק ביישום מדיניות, היו דניאלה בן-עטר, נציגת קרן ברנרד ון-ליר בישראל, ששיתפה את התובנות שלה על מה שניתן לעשות כבר עכשיו בנושא, בזמן שקובעי המדיניות מגבשים תוכניות לטווח ארוך (לסרטון באנגלית)

דניאלה בן-עטר מדברת על חינוך לגיל הרך בכנס מרכז טאוב
בהמשך לדיונים האלה ולעניין שמעורר הנושא, עובדים פרופ' שביט, פרופ' גל , פרופ. יצחק פרידמן ודנה וקנין על סקירת ספרות שתסכם את המחקר הקיים בנושא התפתחות בגיל הרך ואי-שוויון בחינוך, סקירה שזכתה לתמיכת קרן ברנרד ואן ליר. בכוונת מרכז טאוב להפיץ את הסקירה לקובעי מדיניות לערות במהלך 2018 מחקר בין-תחומי שישלב בין חינוך לרווחה.
פוסטים אחרונים
אתגר המדידה בשירותים החברתיים
12.09.2023Efficiency is doing things right; effectiveness is doing the right things." (Peter Drucker)" "יעילות היא לעשות את הדברים נכון. מועילוּת
- ניר קידר
נערכים לשנת הלימודים הבאה: איך מתגברים על המחסור במורים?
23.08.2023זה זמן רב אני טוען שלמעשה אין מחסור במורות ובמורים, לא ברמת המערכת ולא בשלבי חינוך ספציפיים. רואים זאת בבירור
- נחום בלס
החופש הגדול כבר כאן, איזה כיף!
11.07.202320 ביוני כבר עבר וגם 1 ביולי, כל התלמידים בישראל אמרו שלום למוריהם ולמורותיהם, אפסנו את הילקוטים והתלבושת האחידה ויצאו
- נחום בלס
איומי אקלים בישראל: מזג אוויר קיצוני וגלי חום בעונת הקיץ
07.06.2023תצפיות שנערכו מאז שנות החמישים באזורים שונים בעולם מראות כי שינויי אקלים תורמים לגידול בתדירותם, בעוצמתם ובמשכם של גלי החום.
- מאיה שדה , דוד ברודאי , מיה נגב