Taub Center

תמכו בנו

  • על אודות
    • משימה, היסטוריה
    • חוקרים וצוות
    • דירקטוריון ואסיפה כללית
    • עמיתי תוכניות המדיניות
    • מועצה בין-לאומית מייעצת
    • מדיניות ארגונית
    • דרושים
  • מחקר ופרסומים
    • באילו תחומים אתם מתעניינים?
      • כל המחקרים
      • כלכלה
      • בריאות
      • רווחה
      • חינוך
      • שוק העבודה
    • איזה סוג תוכן אתם מחפשים?
      • וידאו
      • פודקאסט
      • הודעות לעיתונות
    • על מה כולם מדברים?
      • #ישראל במלחמה
      • #הגיל הרך
      • #סביבה ובריאות
      • #דמוגרפיה
  • פעילות והשפעה
    • אירועים
    • השפעה
  • בלוג
  • בתקשורת
    • הודעות לעיתונות
    • כתבות
    • וידאו
    • פודקאסט
  • צור קשר
    • פנו אלינו
    • הזמנת הרצאה
  • פרסומים מרכזיים
    • דוח מצב המדינה
    • תמונת מצב המדינה
הרשמה לניוזלטר
  • English
  • עברית

ניוזלטר

הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים

הודעת דוא"ל זו אינה חוקית
תנאי שימוש מדיניות פרטיות

ראשי » מחקרים » יחסי הגומלין בין גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד והשפעתם על הישגים לימודיים

יחסי הגומלין בין גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד והשפעתם על הישגים לימודיים

אוגוסט 2023
להורדת המחקר המלא »

הודעה לעיתונות

יחסי הגומלין בין גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד והשפעתם על הישגים לימודיים

לקראת שנת הלימודים החדשה וברוח הדיון המתמשך על הכיתות הגדולות בישראל, מרכז טאוב מפרסם מחקר...

מחבר/ת

נחום בלס

נחום בלס

חוקר ראשי וראש תוכנית מדיניות החינוך

לביוגרפיה >
בנימין בנטל

בנימין בנטל

חוקר ראשי וראש תוכנית מדיניות בתחום הכלכלה

לביוגרפיה >

מיכאל דבאוי

חוקר

לביוגרפיה >

 

בשנים האחרונות יש דיון מתמשך על הכיתות הגדולות בישראל. מחקר זה בדק את הקשר בין גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד ובין ההישגים הלימודיים בהשוואה בין-לאומית, ומצא שאין קשר מובהק בין המשתנים. לדברי עורכי המחקר נחום בלס, פרופ' בנימין בנטל ומיכאל דבאוי, כדי להשיג שיפור בהישגים הלימודיים יש צורך ללוות את השינויים בגודל הכיתה ובמספר השעות במהלכים פדגוגיים, משום שאין ראיה לכך שאלה לבדם משפיעים על ההישגים.

תקציב מערכת החינוך, שהוא השני בגודלו אחרי תקציב הביטחון ומורכב בעיקר משכר המורים, קשור קשר הדוק לגודל הכיתה (המכתיב את מספר הכיתות ולפיכך את מספר המורים) ולמספר שעות הלימוד לכיתה. כל כיתה מתוקצבת באופן בסיסי ברמה שווה, בין 29 ל-32 שעות, עם תוספת של שעות עבור כל תלמיד החל מהתלמיד ה-20. מרבית המחקרים מראים שככל שהכיתה גדולה יותר כך ההישגים נמוכים יותר, בעיקר בקרב תלמידים צעירים ותלמידים מרקע חברתי-כלכלי חלש – כלומר מבחינה פדגוגית ישנה הצדקה להקטנת מספר התלמידים בכיתה. עם זאת, מהלך כזה כרוך בעלות לא מבוטלת של תוספת חדרי לימוד ומורים. חוקרי מרכז טאוב מצביעים על אפשרות שבה עלות זו תקוזז כולה או בחלקה על ידי הקטנת מספר שעות הלימוד התקניות לכיתה. כך, צמצום מספר שעות הלימוד יכול לאזן את העלות התקציבית של הקטנת הכיתות, ומצד שני, הקטנת הכיתות יכולה לאזן את ה"מחיר" של צמצום מספר שעות הלימוד במונחים של הישגים לימודיים.

המחקר בדק את הקשר בין גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד ובין ההישגים הלימודיים על מנת לבחון אם ניתן להקטין את מספר שעות הלימוד במקביל להקטנת הכיתות בלי צורך בתוספת תקציב ובלי לפגוע בהישגים הלימודיים של התלמידים. לשם כך הסתמכו החוקרים על תוצאות המבחנים הבין-לאומיים טימס (יסודי) ופיזה (על-יסודי) בשנים 1999–2019 ועל נתוני גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד ב-31 המדינות שהשתתפו בהם.

מבחינה של הקשר בין גודל הכיתה הממוצע ובין ציוני התלמידים במדינות שונות עולה כי אין קשר ברור בין המשתנים, בעיקר משום שההבדלים בין המדינות – הן בגודל הכיתה והן בציונים במבחנים – גדולים בהרבה מהשינויים שחלו בתוך המדינות לאורך זמן. כך למשל, ביפן ובקוריאה הדרומית הכיתות גדולות והציונים גבוהים, לעומת מקסיקו וישראל, שבהן הכיתות גדולות והציונים נמוכים. בדומה לכך לא נמצא קשר ברור בין שעות הלימוד ובין ההישגים הלימודיים.

לסיכום, לא נמצא קשר סיבתי מובהק בין גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד ובין הישגי התלמידים. אפילו שינויים משמעותיים במספר התלמידים בכיתה, כאשר הם נעשים במקביל לשינוי במספר שעות הלימוד, אינם מלמדים על כיוון ברור של שינוי בהישגים הלימודיים. זאת ועוד, גם במדינות שבהן שינויים בשני המשתנים הללו או באחד מהם לוו בשינויים מקבילים בהישגים, כיוון ההשפעה איננו חד-משמעי: היו מדינות שהקטינו את הכיתות ואת מספר שעות הלימוד וציוני תלמידיהן השתפרו, והיו מדינות שאותה מדיניות הניבה תוצאות הפוכות. נראה אפוא כי השפעה משמעותית ועקבית לאורך זמן על ההישגים הלימודיים תושג רק אם היא תלוּוֶה במהלכים פדגוגיים מתאימים.

 

מחקרים נוספים בנושא

משבר החינוך המיוחד בגני הילדים: מספרים, מגמות ופערים

משבר החינוך המיוחד בגני הילדים: מספרים, מגמות ופערים

מרכז טאוב מפרסם מחקר חדש ומקיף על המשבר בחינוך...

שרית סילברמן נחום בלס
מגמות בהשכלה בחברה היהודית: מבט לאורך זמן לפי קבוצות מוצא

מגמות בהשכלה בחברה היהודית: מבט לאורך זמן לפי קבוצות מוצא

המתח העדתי היה ועודנו אחד הנושאים הטעונים בשיח הישראלי....

חיים בלייך גיל אפשטיין
מקורם של הפערים בתקצוב החינוך היסודי הרשמי

מקורם של הפערים בתקצוב החינוך היסודי הרשמי

מחקר חדש של מרכז טאוב בוחן את הסיבות לפערים...

נחום בלס חיים בלייך
מערכת החינוך בישראל 2020–2024: מערכת שמרנית במציאות תזזיתית

מערכת החינוך בישראל 2020–2024: מערכת שמרנית במציאות תזזיתית

פרק זה בוחן את מצבה של מערכת החינוך בישראל...

נחום בלס

על אודות  

  • משימה, היסטוריה
  • חוקרים וצוות
  • דירקטוריון ואסיפה כללית
  • עמיתי תכניות המדיניות
  • מדיניות ארגונית
  • דרושים

מחקר

  • דוח מצב המדינה
  • תמונת מצב המדינה
  • כל המחקרים
  • כלכלה
  • חינוך
  • בריאות
  • רווחה
  • שוק העבודה

תכנים נוספים

  • בלוג
  • סרטונים
  • פודקאסט
  • אינפוגרפיקות

פעילות והשפעה

  • אירועים
  • השפעה
  • הודעות לעיתונות

צור קשר

  • הזמנת הרצאה
  • פנו אלינו

ניוזלטר

הצטרפו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים:
הודעת דוא"ל זו אינה חוקית
תנאי שימוש מדיניות פרטיות

בניית אתרים: anova