Taub Center

תמכו בנו

  • על אודות
    • משימה, היסטוריה
    • חוקרים וצוות
    • דירקטוריון ואסיפה כללית
    • עמיתי תוכניות המדיניות
    • מועצה בין-לאומית מייעצת
    • מדיניות ארגונית
    • דרושים
  • מחקר ופרסומים
    • באילו תחומים אתם מתעניינים?
      • כל המחקרים
      • כלכלה
      • בריאות
      • רווחה
      • חינוך
      • שוק העבודה
    • איזה סוג תוכן אתם מחפשים?
      • וידאו
      • פודקאסט
      • הודעות לעיתונות
    • על מה כולם מדברים?
      • #ישראל במלחמה
      • #הגיל הרך
      • #סביבה ובריאות
      • #דמוגרפיה
  • פעילות והשפעה
    • אירועים
    • השפעה
  • בלוג
  • בתקשורת
    • הודעות לעיתונות
    • כתבות
    • וידאו
    • פודקאסט
  • צור קשר
    • פנו אלינו
    • הזמנת הרצאה
  • פרסומים מרכזיים
    • דוח מצב המדינה
    • תמונת מצב המדינה
הרשמה לניוזלטר
  • עברית

ניוזלטר

הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים

הודעת דוא"ל זו אינה חוקית
תנאי שימוש מדיניות פרטיות

ראשי » מחקרים » מידת הפרוגרסיביות של מס הבריאות בישראל

מידת הפרוגרסיביות של מס הבריאות בישראל

אפריל 2024
להורדת המחקר המלא »

מחבר/ת

צחית סימון-תובל

ניר קידר

מנכ"ל

לביוגרפיה >
צילום: דני מיכלס, אוניברסיטת בן גוריון בנגב

נדב דוידוביץ'

חוקר ראשי וראש תוכנית מדיניות הבריאות

לביוגרפיה >

 

מקורות המימון של ההוצאה הלאומית על בריאות ב-2022 (132.6 מיליארד ש"ח במחירים שוטפים) נחלקים למקורות ציבוריים ולמקורות פרטיים. המקורות הציבוריים כוללים את המימון מתקציב המדינה, המהווה 42.3% ממקורות המימון, ואת המימון ממס הבריאות, המהווה 22.5% מהם  (וביחד כ-65%). מקורות המימון הפרטיים כוללים את התשלומים הישירים של משקי הבית עבור תרופות ושירותים רפואיים שונים (כמו רפואת שיניים וביקורים אצל רופאים פרטיים), שהם 23.8% ממקורות המימון, ומתשלומים עבור ביטוחי בריאות פרטיים ותשלומים למלכ"רים, המהווים 10.1% (וביחד כ-34%). השאר, כאחוז אחד מההוצאה הלאומית על בריאות, ממומן באמצעות תרומות.

דוח ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת תפקודה ויעילותה של מערכת הבריאות בישראל משנת 1990 (דוח ועדת נתניהו), ששימש בסיס לחקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, המליץ שדמי ביטוח הבריאות "ייגבו מן האוכלוסייה על ידי המוסד לביטוח לאומי בשיעורים מדורגים פרוגרסיבית לפי גובה ההכנסה" (דוח ועדת נתניהו, 1990). מקובל לטעון שהמימון הציבורי של ההוצאה הלאומית על בריאות פרוגרסיבי יותר בהשוואה למימון הפרטי (Wagstaff & van Doorslaer, 2000); אבל כדי לדעת עד כמה טענה זו נכונה צריך לאמוד את מידת הפרוגרסיביות של כל אחד ממרכיבי המימון הציבורי (מס בריאות, מס הכנסה, מס ערך מוסף, מס חברות ועוד) ואת תרומתו היחסית למידת הפרוגרסיביות של כלל המימון הציבורי של ההוצאה הלאומית על בריאות.

מסמך זה נכתב בעקבות החלטת הממשלה מחודש ינואר 2024 להעלות את גובה דמי ביטוח הבריאות. המסמך יתמקד במידת הפרוגרסיביות של מס הבריאות בישראל. בתוך כך נבקש לוודא ששינוי בדרך מימון אחת (מס הבריאות) אינו מקוזז על ידי שינוי בדרך מימון אחרת (למשל הפחתת המימון מתקציב המדינה בשל גידול בהכנסות ממס הבריאות או בשל הגדלת חלקו של המימון הפרטי).

 

מחקרים נוספים בנושא

מערכת הבריאות בישראל, 2024

מערכת הבריאות בישראל, 2024

פרק הבריאות בדוח מצב המדינה 2024 מציג את המגמות...

נדב דוידוביץ' נתן לב
התחרות בין קופות החולים בראי שלושים שנה לחוק ביטוח בריאות ממלכתי

התחרות בין קופות החולים בראי שלושים שנה לחוק ביטוח בריאות ממלכתי

לרגל ציון שלושים שנה לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, מרכז...

גבי בן נון ניר קידר אופיר גונן נתן לב נדב דוידוביץ'
ביטוח סיעודי בישראל

ביטוח סיעודי בישראל

אוכלוסיית ישראל מזדקנת בקצב מהיר ותוחלת החיים של האזרחים...

ניר קידר נדב דוידוביץ' אבי וייס
רגישות אקלימית ואסדרה לוקה בחסר: אתגרים בתחום הסביבה והבריאות בישראל

רגישות אקלימית ואסדרה לוקה בחסר: אתגרים בתחום הסביבה והבריאות בישראל

המחקר נערך במסגרת יוזמת מרכז טאוב למחקר ומדיניות סביבה...

מאיה שדה רקפת שפרן-נתן

על אודות  

  • משימה, היסטוריה
  • חוקרים וצוות
  • דירקטוריון ואסיפה כללית
  • עמיתי תכניות המדיניות
  • מדיניות ארגונית
  • דרושים

מחקר

  • דוח מצב המדינה
  • תמונת מצב המדינה
  • כל המחקרים
  • כלכלה
  • חינוך
  • בריאות
  • רווחה
  • שוק העבודה

תכנים נוספים

  • בלוג
  • סרטונים
  • פודקאסט
  • אינפוגרפיקות

פעילות והשפעה

  • אירועים
  • השפעה
  • הודעות לעיתונות

צור קשר

  • הזמנת הרצאה
  • פנו אלינו

ניוזלטר

הצטרפו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים:
הודעת דוא"ל זו אינה חוקית
תנאי שימוש מדיניות פרטיות

בניית אתרים: anova