המשימה שלנו

מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל הוא מכון מחקר עצמאי ובלתי מפלגתי בירושלים, העוסק בתחומי הכלכלה והחברה. המרכז עורך מחקרים איכותיים ובלתי תלויים בנושא התנאים הכלכליים והחברתיים בישראל, ומפתח הצעות חדשניות, מקצועיות ומעשיות למדיניות חברתית-כלכלית לקידום רווחתם של אזרחי ישראל. המרכז שואף להשפיע על המדיניות הציבורית באמצעות תקשורת ישירה עם קובעי המדיניות ובעזרת העשרת הדיון הציבורי המתלווה לתהליך קבלת ההחלטות.

היסטוריה

ב-1982 מינה ראש הממשלה מנחם בגין את ישראל כץ (שסיים את תפקידו כשר העבודה והרווחה) לעמוד בראש קבוצה חדשה בשם "צוות ראש הממשלה לתכנון שירותים חברתיים". על הגוף החדש הוטל לספק לממשלה ניתוח חדשני, מחקרים והמלצות מדיניות. בתוך שנתיים פיתחה הוועדה גוף בלתי תלוי שנקרא "המרכז לחקר מדיניות חברתית", בראשותו של ישראל כץ. כדי להבטיח את מעמדו הבלתי פוליטי של המרכז הוחלט שהוא לא יקבל מימון ממשלתי משום סוג. ארגון הג'וינט, ובמיוחד קבוצה של מנהיגים מסורים מהארגון, הכירו בחשיבותו של מרכז מחקר ייחודי ובלתי פוליטי והתחייבו לספק לו מימון ארוך טווח. במהלך השנים טיפח המרכז שיתופי פעולה עם חוקרים בתחומי מדעי החברה ומומחים בתחום המדיניות. המחקר האיכותי והמגוון הרחב בתחומי ההתמחות אפשרו למרכז להתבלט כמקור מוביל לניתוחים מבוססי ראיות בסוגיות של מדיניות חברתית.

מנהיגות המרכז החליפה ידיים ב-1991, כאשר פרופ' יעקב קופ החליף את ד"ר ישראל כץ כמנכ"ל. בהנהגתו של הנרי טאוב כיו"ר מועצת המנהלים פיתח פרופ' קופ את המבנה הארגוני של מרכז טאוב שבבסיסו חמישה תחומי מדיניות: מאקרו-כלכלה, שוק העבודה, בריאות, רווחה וחינוך. בכך נוסף אלמנט ההתמחות בתחומי מדיניות ספציפיים לגישתו המקיפה והרב-תחומית של המרכז עד לאותה עת.

ב-2003 צוינה אבן דרך נוספת, כאשר הג'וינט השיק מסע גיוס תרומות שאפשר למרכז להיות עצמאי והקנה לו קיימות כלכלית ארוכת טווח. קרן התרומות של המרכז הוקמה בעזרת תרומות נדיבות מקרן הנרי ומרילין טאוב, קרן הרברט מ' ונל סינגר, קרן משפחת קולקר-סקסון-הלוק, קרן מילטון א' ורוזלין ז' וולף, קרן ג'יין וג'ון קולמן והג'וינט. באותה עת שונה שמו של הארגון באופן רשמי ל"מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל", כאות הוקרה לתמיכתו ולמסירותו המתמשכת של הנרי טאוב, שהיה יו"ר מועצת המנהלים של המרכז במשך זמן רב. ב-2007 עבר המרכז למשכנו הקבוע בשכונת רחביה בירושלים, בקרבת הכנסת ומשכנם של נשיא המדינה וראש הממשלה.

בנובמבר 2008 פרש פרופ' קופ מתפקידו כמנהל מרכז טאוב והוחלף בידי דן בן-דוד, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת תל אביב שמתמחה בצמיחה כלכלית, גלובליזציה וכלכלת ישראל. באוקטובר 2009 הצטרף למרכז איל קמחי, פרופסור לכלכלה מהאוניברסיטה העברית המתמחה בכלכלת שוק העבודה ואי שוויון בהכנסות, בתפקיד סגן המנהל. החלפת ההנהגה ציינה עידן חדש של צמיחה והתפתחות עבור המרכז. ב-2015, בתום תקופת כהונתו של בן-דוד ולאחר תהליכי חיפוש ומיון נרחבים, מינתה ועדת האיתור לתפקיד נשיא המרכז את פרופ' אבי וייס מאוניברסיטת בר אילן. פרופ' וייס מתמחה בכלכלה יישומית, ובעבר היה הכלכלן הראשי והמשנה לממונה על ההגבלים העסקיים, ומילא כמה תפקידי מפתח נוספים. כמו כן הוא היה חבר בוועדת טרכטנברג וכיהן כראש המחלקה לכלכלה באוניברסיטת בר אילן.

במסגרת תפקידו כנשיא מפקח פרופ' וייס על התנהלותו של מרכז טאוב, לצד המנכ"ל ניר קידר (בעל תואר ראשון בכלכלה, פילוסופיה ומדיניות ציבורית ותואר שני במדיניות ציבורית, שניהם מהאוניברסיטה העברית), שלו היכרות עמוקה ורבת-שנים עם שירותי הבריאות והרווחה בישראל ובעולם

בשנים האחרונות התרחב צוות המרכז מתוך מטרה להגדיל את היקף המחקרים ולהפיצם לציבור, לחברי כנסת, לקובעי מדיניות ולאנשי מפתח בחברה הישראלית בשלל אמצעים. את המרכז מובילה מועצת מנהלים חזקה ומגוונת, המעניקה לו גיבוי ותמיכה בנושאי תפעול שוטף וגיוס תרומות, ונמצאת בפיקוח האסיפה הכללית.