Taub Center

תמכו בנו

  • על אודות
    • משימה, היסטוריה
    • חוקרים וצוות
    • דירקטוריון ואסיפה כללית
    • עמיתי תוכניות המדיניות
    • מועצה בין-לאומית מייעצת
    • מדיניות ארגונית
    • דרושים
  • מחקר ופרסומים
    • באילו תחומים אתם מתעניינים?
      • כל המחקרים
      • כלכלה
      • בריאות
      • רווחה
      • חינוך
      • שוק העבודה
    • איזה סוג תוכן אתם מחפשים?
      • וידאו
      • פודקאסט
      • הודעות לעיתונות
    • על מה כולם מדברים?
      • #ישראל במלחמה
      • #הגיל הרך
      • #סביבה ובריאות
      • #דמוגרפיה
  • פעילות והשפעה
    • אירועים
    • השפעה
  • בלוג
  • בתקשורת
    • הודעות לעיתונות
    • כתבות
    • וידאו
    • פודקאסט
  • צור קשר
    • פנו אלינו
    • הזמנת הרצאה
  • פרסומים מרכזיים
    • דוח מצב המדינה
    • תמונת מצב המדינה
הרשמה לניוזלטר
  • English
  • עברית

ניוזלטר

הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים

הודעת דוא"ל זו אינה חוקית
תנאי שימוש מדיניות פרטיות

ראשי » מחקרים » מקורם של הפערים בתקצוב חטיבות הביניים

מקורם של הפערים בתקצוב חטיבות הביניים

נובמבר 2025
להורדת המחקר המלא »

מחבר/ת

נחום בלס

נחום בלס

חוקר ראשי וראש תוכנית מדיניות החינוך

לביוגרפיה >

חיים בלייך

חוקר

לביוגרפיה >

 

מחקר זה בוחן את היקף התקציבים שמקצה משרד החינוך לחטיבות ביניים ממגזרים וסוגי פיקוח שונים, ובודק אם ניתנת העדפה לאחד מהם על פני האחרים. ממצאי המחקר מראים כי למרות צמצום משמעותי בפערי התקצוב בין החינוך היהודי והערבי בשנים האחרונות, עדיין קיימים פערים ניכרים בתקצוב בין המגזרים. מחקר זה הוא השלישי בסדרת מחקרים הבוחנים את השקיפות והשוויון במערכת החינוך בישראל.

המחקר מתמקד בשנים 2014–2023, עשור שהתאפיין באירועים משמעותיים שהשפיעו על מערכת החינוך, בהם הסכמי שכר חדשים והפעלת תוכנית גפ"ן שהפנתה תקציבים ניכרים לכלל בתי הספר.

צמצום משמעותי בפערים בין החינוך היהודי לערבי, יציבות בתוך המגזר היהודי

המחקר מראה כי לאחר פיקוח על המשתנים המסבירים – מגזר וסוג פיקוח, מדד הטיפוח, גודל בית הספר ושיעור כיתות החינוך המיוחד בו, שמהם למעשה מורכבות נוסחאות התקצוב של משרד החינוך – פערי התקצוב בין החינוך הממלכתי העברי לחינוך הממלכתי-דתי כמעט לא השתנו בתקופה הנבדקת: במונחי תקצוב לכיתה הפער גדל מ-5% ל-7% (ובשיאו הגיע לכ-10%), ובמונחי תקצוב לתלמיד הוא נותר סביב 12% (ובשיאו הגיע לכ-16%). בין החינוך הממלכתי הערבי לממלכתי העברי קטנו פערי התקצוב לכיתה מ-15% ל-3%, ובמונחי תקצוב לתלמיד מ-18% ל-6%. בין החינוך הערבי לחינוך הממלכתי-דתי הפערים קטנו מ-21% ל-11% במונחי תקצוב לכיתה ומ-29% ל-18% במונחי תקצוב לתלמיד.

סימני שאלה לגבי עקרונות התקצוב

הסיבות המרכזיות לשינויים בפערי התקצוב בין החינוך היהודי לחינוך הערבי הן השיפור בנתונים החברתיים-כלכליים של תלמידי החינוך הממלכתי-דתי, לצד ירידה בגודל בתי הספר ועלייה בשיעור כיתות החינוך המיוחד במגזר הערבי. אשר למקור הפערים בין המגזרים וסוגי הפיקוח, נמצא כי בעוד יכולתם של המשתנים המסבירים להסביר את הפערים בתקצוב לתלמיד גבוהה ויציבה, יכולתם להסביר את הפערים בתקצוב לכיתה נמוכה ואף הולכת ופוחתת לאורך זמן.

מחקרים נוספים בנושא

משבר החינוך המיוחד בגני הילדים: מספרים, מגמות ופערים

משבר החינוך המיוחד בגני הילדים: מספרים, מגמות ופערים

מרכז טאוב מפרסם מחקר חדש ומקיף על המשבר בחינוך...

שרית סילברמן נחום בלס
מגמות בהשכלה בחברה היהודית: מבט לאורך זמן לפי קבוצות מוצא

מגמות בהשכלה בחברה היהודית: מבט לאורך זמן לפי קבוצות מוצא

המתח העדתי היה ועודנו אחד הנושאים הטעונים בשיח הישראלי....

חיים בלייך גיל אפשטיין
מקורם של הפערים בתקצוב החינוך היסודי הרשמי

מקורם של הפערים בתקצוב החינוך היסודי הרשמי

מחקר חדש של מרכז טאוב בוחן את הסיבות לפערים...

נחום בלס חיים בלייך
מערכת החינוך בישראל 2020–2024: מערכת שמרנית במציאות תזזיתית

מערכת החינוך בישראל 2020–2024: מערכת שמרנית במציאות תזזיתית

פרק זה בוחן את מצבה של מערכת החינוך בישראל...

נחום בלס

על אודות  

  • משימה, היסטוריה
  • חוקרים וצוות
  • דירקטוריון ואסיפה כללית
  • עמיתי תכניות המדיניות
  • מדיניות ארגונית
  • דרושים

מחקר

  • דוח מצב המדינה
  • תמונת מצב המדינה
  • כל המחקרים
  • כלכלה
  • חינוך
  • בריאות
  • רווחה
  • שוק העבודה

תכנים נוספים

  • בלוג
  • סרטונים
  • פודקאסט
  • אינפוגרפיקות

פעילות והשפעה

  • אירועים
  • השפעה
  • הודעות לעיתונות

צור קשר

  • הזמנת הרצאה
  • פנו אלינו

ניוזלטר

הצטרפו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים:
הודעת דוא"ל זו אינה חוקית
תנאי שימוש מדיניות פרטיות

בניית אתרים: anova