על אף פריון הילודה הגבוה בישראל ושיעורי העוני הגבוהים בקרב ילדים צעירים, הקשרים בין הרקע החברתי-כלכלי של ילדים ובין מדדי ההתפתחות שלהם טרם נחקרו במדגם ישראלי רחב ומייצג. מחקר חדש של מרכז טאוב, שנערך בשיתוף חוקרי מכון KI (המכון הישראלי למחקר יישומי בבריאות חישובית), מנסה לגשר על פערי הידע הללו. המחקר מבוסס על מאגר נתוני טיפת חלב של משרד הבריאות עבור כ-70% מילידי השנים 2014–2022. תוצאות המחקר מצביעות על קשר חיובי בין השכלת האם להתפתחות השפה בגיל הרך, המייצר פערים בכישורי השפה בין ילדים משכבות חברתיות-כלכליות שונות. במחקר נמצא כי פערים אלו מתרחבים עם הגיל, ובשנים האחרונות הם נמצאים במגמת עלייה.
מחקר זה מבוסס גם על ממצאי סקירת ספרות מעמיקה שפרסם לאחרונה מרכז טאוב, "שורשי אי-השוויון: השפעתם של פערים חברתיים-כלכליים על התפתחותם של ילדים בגיל הרך". הסקירה, שנכתבה בידי ד"ר שרית סילברמן, חוקרת בכירה במרכז טאוב, עוסקת בהשפעת הרקע החברתי-כלכלי על מגוון תחומי התפתחות בגיל הרך. ממצאי הסקירה מלמדים כי פערים בכישורי שפה על רקע חברתי-כלכלי מתגלים כבר בשנה השנייה לחיים וכי הם מובילים למסלולים שונים בהתפתחות השפה, ובידול זה משפיע בהמשך על ההישגים בבית הספר ועל תוצאות החיים. לנוכח ממצאי מחקר זה וסקירת הספרות החוקרים מציעים מספר צעדים לקידום מדיניות שתסייע באיתור מוקדם של עיכוב בהתפתחות השפתית ובצמצום פערים.