Taub Center

תמכו בנו

  • על אודות
    • משימה, היסטוריה
    • חוקרים וצוות
    • דירקטוריון ואסיפה כללית
    • עמיתי תוכניות המדיניות
    • מועצה בין-לאומית מייעצת
    • מדיניות ארגונית
    • דרושים
  • מחקר ופרסומים
    • באילו תחומים אתם מתעניינים?
      • כל המחקרים
      • כלכלה
      • בריאות
      • רווחה
      • חינוך
      • שוק העבודה
    • איזה סוג תוכן אתם מחפשים?
      • וידאו
      • פודקאסט
      • הודעות לעיתונות
    • על מה כולם מדברים?
      • #ישראל במלחמה
      • #הגיל הרך
      • #סביבה ובריאות
      • #דמוגרפיה
  • פעילות והשפעה
    • אירועים
    • השפעה
  • בלוג
  • בתקשורת
    • הודעות לעיתונות
    • כתבות
    • וידאו
    • פודקאסט
  • צור קשר
    • פנו אלינו
    • הזמנת הרצאה
  • פרסומים מרכזיים
    • דוח מצב המדינה
    • תמונת מצב המדינה
הרשמה לניוזלטר
  • English
  • עברית

ניוזלטר

הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים

הודעת דוא"ל זו אינה חוקית
תנאי שימוש מדיניות פרטיות

ראשי » מחקרים » משמעת והישגים בבתי ספר

משמעת והישגים בבתי ספר

נובמבר 2009
להורדת המחקר המלא »

מחבר/ת

יוסי שביט

יוסי שביט

חוקר ראשי וראש היוזמה לגיל הרך

לביוגרפיה >
כרמל בלנק

כרמל בלנק

חוקרת בכירה

לביוגרפיה >

 

מפתיע לגלות, כי למרות שנושא האלימות בבתי הספר נחקר לפני ולפנים, יש מעט עיסוק מחקרי במשמעת בבתי ספר ובקשר שבינה לבין הישגי התלמידים הם. המחקר הנוכחי מהווה חלק מפרויקט בין לאומי בראשותו של פרופ’ ריצ’ארד ארום (Richard Arum) מאוניברסיטת ניו יורק, העוסק בנושאים אלו בתשע מדינות (ארצות הברית, קנדה, צ’ילה, יפן, קוריאה, רוסיה, איטליה, הולנד וישראל). המחקר מתבסס על נתוני TIMSS 2003, אשר מתמקדים בהישגיהם של תלמידי כתה ח’ במתמטיקה ובמדעים. בנוסף, נשאלו התלמידים, מנהלי בתי הספר והמורים על סוגים שונים של בעיות משמעת, קוּרבנוּת ואלימות ותדירותן בבתי הספר. במחקר הישראלי השתתפו מעל 4000 תלמידים מכ-150 בתי ספר. ממצאי המחקר מראים כי בין הארצות שנחקרו, רמת המשמעת הבית ספרית בישראל היא נמוכה מאד. נתונים אלו אינם מפתיעים, שכן צפיפות הכתות בישראל, שכרם הנמוך של המורים והפערים החברתיים בין תלמידים בישראל ידועים. המחקר השווה את רמת המשמעת בבתי ספר ממלכתיים עבריים וערבים ובבתי ספר ממלכתיים דתיים, ומצא כי בבתי ספר ערבים המנהלים מדווחים על שכיחות נמוכה יותר של בעיות משמעת מאשר בבתי ספר יהודים חילוניים. בין בתי ספר דתיים ובתי ספר חילוניים במגזר היהודי לא נמצא הבדל משמעותי. נמצא גם שבעיות משמעת נפוצות יותר בבתי ספר בהם לומדים תלמידים משכבות חברתיות נמוכות יותר. הממצא המרכזי של המחקר הוא שרמת המשמעת בבית הספר משפיעה על ההישגים הלימודיים של תלמידיו.  עם זאת, השפעת המשמעת על הציונים איננה גדולה כפי שאפשר היה לשער. ממצאי המחקר מלמדים שגם שיפור ניכר ברמת המשמעת בישראל לא צפוי לשפר את הישגי התלמידים במידה ניכרת.

מחקרים נוספים בנושא

מגמות בהשכלה בחברה היהודית: מבט לאורך זמן לפי קבוצות מוצא

מגמות בהשכלה בחברה היהודית: מבט לאורך זמן לפי קבוצות מוצא

המתח העדתי היה ועודנו אחד הנושאים הטעונים בשיח הישראלי....

חיים בלייך גיל אפשטיין
מקורם של הפערים בתקצוב החינוך היסודי הרשמי

מקורם של הפערים בתקצוב החינוך היסודי הרשמי

מחקר חדש של מרכז טאוב בוחן את הסיבות לפערים...

נחום בלס חיים בלייך
מערכת החינוך בישראל 2020–2024: מערכת שמרנית במציאות תזזיתית

מערכת החינוך בישראל 2020–2024: מערכת שמרנית במציאות תזזיתית

פרק זה בוחן את מצבה של מערכת החינוך בישראל...

נחום בלס
אי-שוויון בהתאמות לתלמידים עם לקויות למידה בבחינות הבגרות והשפעתו על הישגים

אי-שוויון בהתאמות לתלמידים עם לקויות למידה בבחינות הבגרות והשפעתו על הישגים

שיעור התלמידים המקבלים התאמות בבחינות הבגרות בישראל על רקע...

שרית סילברמן אלכס וינרב נחום בלס

על אודות  

  • משימה, היסטוריה
  • חוקרים וצוות
  • דירקטוריון ואסיפה כללית
  • עמיתי תכניות המדיניות
  • מדיניות ארגונית
  • דרושים

מחקר

  • דוח מצב המדינה
  • תמונת מצב המדינה
  • כל המחקרים
  • כלכלה
  • חינוך
  • בריאות
  • רווחה
  • שוק העבודה

תכנים נוספים

  • בלוג
  • סרטונים
  • פודקאסט
  • אינפוגרפיקות

פעילות והשפעה

  • אירועים
  • השפעה
  • הודעות לעיתונות

צור קשר

  • הזמנת הרצאה
  • פנו אלינו

ניוזלטר

הצטרפו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים:
הודעת דוא"ל זו אינה חוקית
תנאי שימוש מדיניות פרטיות

בניית אתרים: anova