מה מצבו של החינוך בישראל? חמש שאלות ותשובות עם מומחה מוביל בתחום

08.11.2017

מהו החזון שמאחורי הכנס הבין-לאומי של מרכז טאוב על חינוך בישראל?

אי השוויון בהישגים הלימודיים בקרב תלמידי ישראל הוא מהגבוהים ביותר במדינות המפותחות. יתר על כן, פערי ההשכלה בין מעמדות חברתיים הם יציבים למדי לאורך שנים. במסגרת הכנס נדון בהסברים אפשריים לתופעות מעציבות אלה. נברר אם ההסבר לאי השוויון בין המעמדות הוא גנטי, האם הוא נובע ממבנה מערכת החינוך או מהמצב הכלכלי והתרבותי של המשפחות שבהן גדלים הילדים בגיל הרך?

אחד מהנושאים החשובים ביותר שיידונו בכנס הוא אי השוויון במערכת החינוך. היכן, לדעתך, אי השוויון הזה בולט ביותר, מהם הגורמים לו, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם אותו?

היכולות הלימודיות והמשאבים הרגשיים של ילדים וילדות בגיל הרך משפיעים במידה ניכרת על הישגיהם ההשכלתיים והכלכליים ועל תפקודם החברתי בבגרותם. היכולות הקוגניטיביות והמשאבים הרגשיים מעוצבים על ידי הגירויים הסביבתיים שהם נחשפים להם בגילים המוקדמים ביותר ואף במהלך ההיריון, בטרם לידתם. הם מושפעים לרעה גם ממתח (stress) שהם נחשפים לה בשלבי החיים המוקדמים. סיכוייהם של ילדים הגדלים במשפחות הסובלות מנתוני רקע סוציו אקונומיים חלשים לזכות בגירויים החיוניים להתפתחות ראויה נמוכים מעמיתיהם המתחנכים במשפחות מבוססות סוציו אקונומית. אי לכך יש לצמצם את הפערים הסוציו אקונומיים.

אחד המושבים בכנס יתמקד בחינוך המקצועי. כיצד אתה חוזה את עתידו של החינוך המקצועי בישראל? האם בחברה הישראלית המודרנית יש לקדם חינוך מסוג זה, לשנות אותו או לבטל אותו?

השאלה הגדולה היא כיצד לספק הכשרה מקצועית/טכנולוגית מבלי שזו תשפיע לרעה על ההישגים העתידיים של בוגריה. מומחים בתחום מציעים תשובות שונות לשאלה זו. יש המציעים לשלב רכיבים מקצועיים/טכנולוגיים בכל תוכניות הלימוד, כך שכל תלמידה ותלמיד יקבלו השכלה משולבת – עיונית ומקצועית. אחרים מציעים לדחות ככל שניתן את שלב הבחירה בין חינוך עיוני למקצועי כדי לאפשר לתלמידים המעוניינים בכך לשנות את בחירתם. התשובה הרדיקלית ביותר היא שיש לצמצם את פערי השכר בין המקצועות השונים ובכך לצמצם את הפערים הכלכליים העתידיים בין בוגרי המסלולים השונים.

מהם התחומים המעניינים ביותר במחקר החינוך בעולם, והאם הם נחקרים גם בישראל?

המחקר בתחום החינוך התקדם מאוד בתקופה האחרונה. רוב המחקרים מתמקדים בחלק מהגורמים המוכרים כרלבנטיים להישגים חינוכיים וחברתיים. לאחרונה מתרבים מחקרים האוספים נתונים על מספר רב של גורמים. אלה מחקרי אורך העוקבים אחר הנחקרים מגיל צעיר מאוד ועד לבגרותם, ואוספים עליהם נתונים ביולוגיים (דגימות DNA, למשל) וגם פסיכולוגיים וחברתיים. המחקרים משווים את הממצאים האלה כדי לבדוק את ההשפעות המוסדיות והתרבותיות הנבדלות בין ארצות שונות על היבטים בתחום החינוך. תשואת הידע הנרכש על ידי מחקרים כאלה היא גבוהה ביותר, וכך גם עלותם. הממשלה על שלוחותיה צריכה לממן מחקר בסיסי ותשתיתי מסוג זה.

עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, מהם תחומי המדיניות החינוכית החשובים ביותר שעל חברי הכנסת לדון בהם בשנה הקרובה?

הנושא החשוב ביותר בתחום החינוך בישראל הוא אי השוויון הגדול בהישגים. יש ליזום תוכנית רב-שנתית שמטרתה לצמצם במידה ניכרת את אי השוויון המעמדי בהישגים לימודיים. התוכנית תתרכז בתחילה בגיל הרך, אך לא רק בו. היא תשפר את ההכנסות של משפחות עניות שלהן ילדים בגילים אלה, תשדרג את רמתם של מעונות היום, כולל את ההכשרה המקצועית של עובדי ההוראה במסגרות חינוך אלו, ותרחיב את שירותי ההדרכה והייעוץ הניתנים להורים צעירים ולהורים מתקשים כלכלית.

הירשמו לכנס השנתי בנושא "אי שוויון בחינוך: מהעריסה עד האוניברסיטה" – לחצו כאן

פוסטים אחרונים

הכירו את ג'ים אנג'ל, יו"ר הדירקטוריון החדש של מרכז טאוב

28.07.2021

ג'ים אנג'ל הוא מומחה לשימור סביבתי בעל ניסיון רב-שנים בתמיכה במאמצים להגנה על נופים ברחבי העולם ובמאבק בשינוי האקלים. הוא

קראו עוד >
  • צוות מרכז טאוב

הטנגו של מדיניות משרד החינוך לצמצום פערים לימודיים וחברתיים באמצעות העדפה מתקנת

06.03.2016

הסיבה לשם המוזר של הרצאתי היא הדמיון הרב בין מדיניות הממשלה בנושא צמצום הפערים הלימודיים וחברתיים "שני צעדים קדימה, צעד

קראו עוד >
  • נחום בלס

מחשבות ראשוניות לקראת דיונים על רפורמה בחינוך העל-יסודי

01.07.2021

במבט ראשון נראה כי בריאיון שהעניק יו"ר ארגון המורים רן ארז לדה מרקר (27.6.21) הוא דוחה מכול וכול את הרעיונות

קראו עוד >
  • נחום בלס

משבר הקורונה והשפעתו על מערכות חינוך: תובנות ראשונות

10.05.2021

פרופ' אנדריאס שלייכר הוא מנהל לענייני חינוך ומיומנויות ויועץ מיוחד לענייני מדיניות חינוך למזכיר הכללי של ה- OECD , ועומד

קראו עוד >
  • צוות מרכז טאוב