נשארים בבית, אבל לא נשארים מאחור

26.10.2020

Suzanne Patt Benvenistiעל רקע ידיעות סותרות המתפרסמות כמעט מדי יום בנוגע לתפקידם של ילדים בגילים שונים בהתפשטות הקורונה, סביר להניח שהילדים שלנו – או  לפחות הגדולים שבהם – ילמדו  מהבית בעתיד הנראה לעין. הלמידה מרחוק מזמנת אתגרים רבים, גם עבור משפחות בעלות אמצעים. גם אם עדיין לא ניתן להעריך את מלוא ההשלכות של השהייה הממושכת מחוץ למסגרת הבית-ספרית, אפשר לומר כבר היום שכל הילדים נפגעים, אבל יש כאלה שנפגעים יותר.

בתי הספר עונים על צרכים פיזיים ורגשיים שבלעדיהם ילדים אינם מסוגלים ללמוד: ממקום מפגש חברתי והתפתחות קוגניטיבית ועד מילוי צרכים בסיסיים כמו מזון, בעיקר עבור ילדים ממשקי בית עם הכנסה נמוכה. לפני פרוץ המגפה, לפחות 180,000 ילדים קיבלו ארוחה חמה בבית הספר, ועבור ילדים רבים בית הספר היה מרחב בטוח לפחות בחלק מהיום. בזמן הסגר הראשון מספר הפניות בנושא אלימות במשפחה למוקד הסיוע של משרד הרווחה זינק מ-11 שיחות ביום בממוצע בפברואר ל-61 שיחות ביום בממוצע במאי. בהיעדר הפעלה של בתי הספר באופן פיזי לרוב התלמידים, אילו פתרונות מערכתיים מיושמים כדי להבטיח את הצרכים הבסיסיים הדרושים לילדי ישראל בתקופת המשבר, וכדי לאפשר למערכת החינוך להמשיך לפעול לצמצום הפערים בין תלמידים מרקעים שונים?

יש מתאם חזק ושלילי בין רמת ההשכלה של ההורים לבין הכנסתם, כך שבמשקי בית שבהם ההכנסה נמוכה, נדיר למצוא הורים משכילים שיכולים לסייע לילדיהם בלימודים כמו במשקי בית בעלי הכנסה גבוהה. כעת חסרים להם גם המשאבים הנדרשים להשתתפות בסיסית בלמידה  מרחוק. לרבע מהילדים מכלל האוכלוסייה אין מחשב בבית, ורובם חיים מתחת לקו העוני. מבין המשפחות עם הכנסה חודשית ממוצעת של 2,000  ש"ח ומטה לנפש, ל-40% אין מחשב בבית לעומת 5% בבתים בעלי הכנסה של 4,000 ש"ח לנפש ומעלה. הפער קיים בכל מגזרי האוכלוסייה, אך הוא בולט במיוחד בקרב חרדים וערבים בכל רמות ההכנסה.

גם בגישה לאינטרנט המצב דומה: מבין כלל המשפחות בישראל, ל-50% מהמשפחות בעלות ההכנסה הנמוכה ביותר אין גישה לאינטרנט בבית, לעומת כ-5% מהמשפחות בעלות ההכנסות הגבוהות ביותר, ושוב, כצפוי – המספרים גבוהים הרבה יותר בקרב חרדים וערבים, אם כי גם בקרב יהודים שאינם חרדים יש פערים משמעותיים בין בעלי הכנסה גבוהה לנמוכה. במילים פשוטות, הפערים במשאבים מיתרגמים ישירות לפערים ביכולת להשתתף בלמידה מרחוק, וללא התערבות מהירה ומשמעותית ניתן לשער כי מי שעני יפסיד את שנת הלימודים או חלקים גדולים ממנה.

על אף ההשקעה הכלכלית הגדולה בהתמודדות עם האתגרים שיצרה המגפה, היא לא מצמצמת את אי השוויון ביכולת של הילדים שלנו ללמוד. לא בכל העולם זה כך. בממפיס שבמדינת טנסי בארה"ב, הנהלת בתי הספר של המחוז (שבו ההכנסה החציונית של משקי הבית היא מתחת לממוצע בארה"ב) רכשה מחשבים ניידים זהים ומודמים סלולריים לכל 118,000 הילדים במחוז, בלי קשר למשאבים הביתיים שלהם, כדי להבטיח שוויון מרבי. באוסטין שבטקסס, המחוז התקין אינטרנט אלחוטי על 261 אוטובוסי הסעות והציב אותם בשכונות עם חיבוריות נמוכה לאינטרנט כדי שלכל הילדים תהיה הזדמנות ללמוד מרחוק, ועד היום כבר רכשו מודמים סלולריים לכל מי שביקש. המחוז גם מציע ארוחות חינם לכל הילדים עד גיל 19 המעוניינים בהן (ללא מבחן הכנסה) עד סוף שנת הלימודים הנוכחית, ונכון לעכשיו, הורים ומבוגרים אחרים האחראים על הטיפול בילדים יכולים גם הם לקבל ארוחות חינם עד סוף אוקטובר או עד שייגמר התקציב. למרבה הצער נראה שבישראל לא ממהרים להשקיע ברמה מספקת במערכת החינוך – בילדים ובעתיד שלנו – כדי לוודא שכולם מקבלים הזדמנות שווה.

כיום, רוב הילדים בישראל מתמודדים עם ההשלכות של הלמידה מרחוק, שחלקן יתבהרו רק בשנים הבאות. הלמידה המקוונת היא הרע במיעוטו ולא צורת למידה אידיאלית, אך עדיין יש ילדים שאינם יכולים להשתתף בה כלל, ילדים שהבית אינו מהווה עבורם סביבה בטוחה וילדים רעבים. נראה שזה לא כל כך מפריע לנו, אך אין ספק שעוד נצטער על כך. ההשלכות יורגשו במערכת החינוך ובמשק בעתיד. נוכח חוסר היציבות בפתיחתם של בתי הספר ולטובת המדינה בטווח הארוך, רצוי שנשקול להשקיע משאבים שיעניקו לכל הילדים שלנו הזדמנות שווה להצליח, במקום שנאפשר לחסרי המשאבים שבינינו להישאר מאחור.

פוסטים אחרונים

325 יום למלחמה – מקבץ נתונים על תושבי יישובי הצפון והדרום

25.08.2024

בימים אלו אנחנו מציינים 10 חודשים לפרוץ המלחמה. מאז 7 באוקטובר נרצחו ונהרגו 1,635 ישראלים, ו-109 חטופים עדיין נמצאים בשבי

קראו עוד >
  • צוות מרכז טאוב

מספר מקרי הרצח בחברה הערבית ממשיך לטפס

23.08.2024

מרכז טאוב מפרסם נתונים מעודכנים לחודש מאי 2024 על מספר מקרי הרצח בחברה הערבית, שמציירים תמונה מדאיגה. המחקר שפרסמנו בפברואר

קראו עוד >
  • צוות מרכז טאוב

הסיוע למסייעים בראי מלחמת 7 באוקטובר 2023: השפעות החשיפה לטראומה על צוותים מטפלים וההתמודדות עימה ברמה האישית, המקצועית והמערכתית

10.04.2024

מי מטפל במטפל? | קמה שיר אִישׁ יוֹשֵׁב עַל כֻּרְסָה וּלְפָנָיו מִתְחַלְּפִים סִפּוּרִים וְהוּא זוֹכֵר עֵינָיו הַכְּחֻלּוֹת מַקְשִׁיבוֹת פָּנָיו מַאְדִּימוֹת

קראו עוד >
  • נתן לב , יפעת בן דוד-דרור , הדס גולדבלט , דפנה ערמון , שי קרונטל , גיא תבורי , נדב דוידוביץ'

השלכות סביבתיות של המלחמה (באנגלית)

10.04.2024

חוקרי תחום סביבה ובריאות, מאיה שדה, פרופ' נדב דוידוביץ' ופרופ' מיה נגב, עסקו בהשלכות ארוכות וקצרות הטווח של המלחמה על