נשארים בבית, אבל לא נשארים מאחור

26.10.2020

Suzanne Patt Benvenistiעל רקע ידיעות סותרות המתפרסמות כמעט מדי יום בנוגע לתפקידם של ילדים בגילים שונים בהתפשטות הקורונה, סביר להניח שהילדים שלנו – או  לפחות הגדולים שבהם – ילמדו  מהבית בעתיד הנראה לעין. הלמידה מרחוק מזמנת אתגרים רבים, גם עבור משפחות בעלות אמצעים. גם אם עדיין לא ניתן להעריך את מלוא ההשלכות של השהייה הממושכת מחוץ למסגרת הבית-ספרית, אפשר לומר כבר היום שכל הילדים נפגעים, אבל יש כאלה שנפגעים יותר.

בתי הספר עונים על צרכים פיזיים ורגשיים שבלעדיהם ילדים אינם מסוגלים ללמוד: ממקום מפגש חברתי והתפתחות קוגניטיבית ועד מילוי צרכים בסיסיים כמו מזון, בעיקר עבור ילדים ממשקי בית עם הכנסה נמוכה. לפני פרוץ המגפה, לפחות 180,000 ילדים קיבלו ארוחה חמה בבית הספר, ועבור ילדים רבים בית הספר היה מרחב בטוח לפחות בחלק מהיום. בזמן הסגר הראשון מספר הפניות בנושא אלימות במשפחה למוקד הסיוע של משרד הרווחה זינק מ-11 שיחות ביום בממוצע בפברואר ל-61 שיחות ביום בממוצע במאי. בהיעדר הפעלה של בתי הספר באופן פיזי לרוב התלמידים, אילו פתרונות מערכתיים מיושמים כדי להבטיח את הצרכים הבסיסיים הדרושים לילדי ישראל בתקופת המשבר, וכדי לאפשר למערכת החינוך להמשיך לפעול לצמצום הפערים בין תלמידים מרקעים שונים?

יש מתאם חזק ושלילי בין רמת ההשכלה של ההורים לבין הכנסתם, כך שבמשקי בית שבהם ההכנסה נמוכה, נדיר למצוא הורים משכילים שיכולים לסייע לילדיהם בלימודים כמו במשקי בית בעלי הכנסה גבוהה. כעת חסרים להם גם המשאבים הנדרשים להשתתפות בסיסית בלמידה  מרחוק. לרבע מהילדים מכלל האוכלוסייה אין מחשב בבית, ורובם חיים מתחת לקו העוני. מבין המשפחות עם הכנסה חודשית ממוצעת של 2,000  ש"ח ומטה לנפש, ל-40% אין מחשב בבית לעומת 5% בבתים בעלי הכנסה של 4,000 ש"ח לנפש ומעלה. הפער קיים בכל מגזרי האוכלוסייה, אך הוא בולט במיוחד בקרב חרדים וערבים בכל רמות ההכנסה.

גם בגישה לאינטרנט המצב דומה: מבין כלל המשפחות בישראל, ל-50% מהמשפחות בעלות ההכנסה הנמוכה ביותר אין גישה לאינטרנט בבית, לעומת כ-5% מהמשפחות בעלות ההכנסות הגבוהות ביותר, ושוב, כצפוי – המספרים גבוהים הרבה יותר בקרב חרדים וערבים, אם כי גם בקרב יהודים שאינם חרדים יש פערים משמעותיים בין בעלי הכנסה גבוהה לנמוכה. במילים פשוטות, הפערים במשאבים מיתרגמים ישירות לפערים ביכולת להשתתף בלמידה מרחוק, וללא התערבות מהירה ומשמעותית ניתן לשער כי מי שעני יפסיד את שנת הלימודים או חלקים גדולים ממנה.

על אף ההשקעה הכלכלית הגדולה בהתמודדות עם האתגרים שיצרה המגפה, היא לא מצמצמת את אי השוויון ביכולת של הילדים שלנו ללמוד. לא בכל העולם זה כך. בממפיס שבמדינת טנסי בארה"ב, הנהלת בתי הספר של המחוז (שבו ההכנסה החציונית של משקי הבית היא מתחת לממוצע בארה"ב) רכשה מחשבים ניידים זהים ומודמים סלולריים לכל 118,000 הילדים במחוז, בלי קשר למשאבים הביתיים שלהם, כדי להבטיח שוויון מרבי. באוסטין שבטקסס, המחוז התקין אינטרנט אלחוטי על 261 אוטובוסי הסעות והציב אותם בשכונות עם חיבוריות נמוכה לאינטרנט כדי שלכל הילדים תהיה הזדמנות ללמוד מרחוק, ועד היום כבר רכשו מודמים סלולריים לכל מי שביקש. המחוז גם מציע ארוחות חינם לכל הילדים עד גיל 19 המעוניינים בהן (ללא מבחן הכנסה) עד סוף שנת הלימודים הנוכחית, ונכון לעכשיו, הורים ומבוגרים אחרים האחראים על הטיפול בילדים יכולים גם הם לקבל ארוחות חינם עד סוף אוקטובר או עד שייגמר התקציב. למרבה הצער נראה שבישראל לא ממהרים להשקיע ברמה מספקת במערכת החינוך – בילדים ובעתיד שלנו – כדי לוודא שכולם מקבלים הזדמנות שווה.

כיום, רוב הילדים בישראל מתמודדים עם ההשלכות של הלמידה מרחוק, שחלקן יתבהרו רק בשנים הבאות. הלמידה המקוונת היא הרע במיעוטו ולא צורת למידה אידיאלית, אך עדיין יש ילדים שאינם יכולים להשתתף בה כלל, ילדים שהבית אינו מהווה עבורם סביבה בטוחה וילדים רעבים. נראה שזה לא כל כך מפריע לנו, אך אין ספק שעוד נצטער על כך. ההשלכות יורגשו במערכת החינוך ובמשק בעתיד. נוכח חוסר היציבות בפתיחתם של בתי הספר ולטובת המדינה בטווח הארוך, רצוי שנשקול להשקיע משאבים שיעניקו לכל הילדים שלנו הזדמנות שווה להצליח, במקום שנאפשר לחסרי המשאבים שבינינו להישאר מאחור.

פוסטים אחרונים

הכירו את ג'ים אנג'ל, יו"ר הדירקטוריון החדש של מרכז טאוב

28.07.2021

ג'ים אנג'ל הוא מומחה לשימור סביבתי בעל ניסיון רב-שנים בתמיכה במאמצים להגנה על נופים ברחבי העולם ובמאבק בשינוי האקלים. הוא

קראו עוד >
  • צוות מרכז טאוב

הטנגו של מדיניות משרד החינוך לצמצום פערים לימודיים וחברתיים באמצעות העדפה מתקנת

06.03.2016

הסיבה לשם המוזר של הרצאתי היא הדמיון הרב בין מדיניות הממשלה בנושא צמצום הפערים הלימודיים וחברתיים "שני צעדים קדימה, צעד

קראו עוד >
  • נחום בלס

מחשבות ראשוניות לקראת דיונים על רפורמה בחינוך העל-יסודי

01.07.2021

במבט ראשון נראה כי בריאיון שהעניק יו"ר ארגון המורים רן ארז לדה מרקר (27.6.21) הוא דוחה מכול וכול את הרעיונות

קראו עוד >
  • נחום בלס

משבר הקורונה והשפעתו על מערכות חינוך: תובנות ראשונות

10.05.2021

פרופ' אנדריאס שלייכר הוא מנהל לענייני חינוך ומיומנויות ויועץ מיוחד לענייני מדיניות חינוך למזכיר הכללי של ה- OECD , ועומד

קראו עוד >
  • צוות מרכז טאוב